تبلیغات


دنیای مکمل قدرت واقعی را با ما تجربه کنید !

دنیای مکمل قدرت واقعی را با ما تجربه کنید !
پایگاه تخصصی بادی کلاسیک با مشاوره رایگان (تغذیه سالم - ورزش منظم) 
نویسندگان
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
نظر سنجی
لطفانظر خود را درمورد وبلاگ بدهید؟






صفحات جانبی

همانطور كه قبلا گفتم آمینو اسید ها به دو نوع ضروری و غیرضروری تقسیم می شوند از نظر تئوری 8 آمینو اسید ضروری وجود دارد كه اگر رژیم غذائی شما شامل والین – لوسین – ایزو لوسین – لیزین –میتونین – فنیل آلانین –ترئونین و تریپتوفان باشد بدن قادربه ساختن تمامی دیگر امینو اسیدها را به منظور رشد ماهیچه ای ترشح هورمونها و آنزیم و غیره (حتی رشد ناخن انگشتان)  می باشد اما دست كم 4 آمینو اسید  دیگر وجود دارد كه برای بدنسازان ضروری به شمار می روند ( هرچند كه غیر ضروری نامیده می شوند ) :گلوتامین – تورین – آلانین – آرژنین .

در حقیقت حتی پروتئین هائی كه متخصصین تغذیه كامل به شمار می آورند (مرغ – ماهی – شیر و ...) برای بدنسازان در واقع پروتئین های ناكاملی هستند و مقدار كافی آمینو اسید برای بدنی تحت فشار شدید وزنه و احیا مجدد فراهم نمی كنند  به همین دلیل باید از مكمل های پروتئینی استفاده كنند . 

قبل از آنكه تك تك آمینو اسید ها را توضیح دهم ابتدا ببینیم بدنمان باپروتئینی كه می خوریم چه می كند . پروتئین ها ابتدا در معده توسط آنزیم پپسین به زنجیره های كوچكتر آمینو اسید تجزیه می شود و در روده كوچك به آمینو اسیدهای منفرد یا دی پپتید و تری پپتید  (زنجیره های با طول دو یا سه آمینو اسید ) تجزیه جذب خون و سپس به كبد می رود سه اتفاق برای این آمینو اسید ها در كبد می افتد 1- دوباره وارد جریان خون شود 2- در تشكیل یك یا انواع دیگر امینواسیدها تركیب شود 3- مجددا تجزیه و متابولیت شود مثلا ساخت HMB ( هیدروكسی بتا متیل بوتیرات- كه در مورد آن جداگانه توضیح خواهم داد )

پروتئین اضافه تجزیه می شود بخش نیتروژنی به اوره و از ادرار دفع می شود و ساختار كربنی آن به صورت چربی ذخیره می شود . همچنین می تواند به عنوان سوخت برای انرژی مصرف شود بویژه آمینو اسید های شاخه ای – لوسین – ایزو لوسین و والین – كه به عقیده من برای بدنسازان از نان شب واجب تر هستند .

ضمنا تمام آمینو اسید ها دارای دو شكل L  و  D هستند ( حتما در مورد چربی سوز ال – كارنتین شنیده اید) این دو نوع از لحاظ شیمیائی یكسان ولی از نظر ساختمانی تصویر آئینه ای یكدیگر هستند و تقریبا تمام ملكولهای پروتئینی بدن ما از شكل L  تشكیل شده است .

آمینو اسیدهای ضروری

 متونین : در تمامی پروتئین های كامل یافت می شود یك انتی اكسیدان قوی و یكی از سه آمینو اسیدی است كه برای تشكیل كراتین در بدن استفاده می شود . اما نقش چندانی در عضله سازی یا از دست دادن جربی ندارد .

فنیل آلانین : در تمامی پروتئین های كامل و میوه جات و عدس یافت می شود موجب تحریك و ترشح ماده ای می شود كه باعث كاهش اشتها و احساس سیری میشود همینطور از طریق ممانعت از تجزیه اندورفین ( كه هنگام ورزش ترشح آن زیاد می شود ) موجب كاهش احساس درد می شود.

تریپتوفان : بیشتر غذاهای پروتئینی محتوی مقدار كافی تریپتوفان نمی باشند اما در بسیاری از غذاهای كربو هیدرات دار (بویژه موز ) وشیر می توانید بیابید این آمینو یك ماده خواب آور طبیعی بسیار موثر است و دلیل اینكه مردم در اواخر شب برای القا خواب یك لیوان شیر می نوشند به خاطر همین اثر تریپتوفان می باشد .

والین – ایزو لوسین – لوسین : این سه آمینو اسید را به دلیل اینكه به عنوان  زنجیره ای شاخه دار نام برده می شوند یكجا آوردم احتمالا كسی در مورد اینكه چرا زنجیره ای شاخه دار و در مورد جزئیات گروهای متیل كه در هم قفل می شوند اهمیت نمی دهد پس من هم در این مورد شما را خسته نمی كنم . چیزی كه مهم است تمرین با وزنه مقدار زیادی از این آمینو اسید ها ( بویژه والین و ایزو لوسین) را می خورد ضمنا میتوانند به عنوان سوخت برای عضلات استفاده شوند بنابراین از كاتابولیسم (تحلیل) عضلات ممانعت می كنند – خصوصا در تمرینهای هوازی طولانی در زمان كات و نزدیك مسابقه – و ماده اولیه برای دو آمینو اسید دیگر گلو تامین و آلانین هستند و بدون مقدار كافی از آمینو های زنجیری بدن شما با سرعت مناسب ریكاوری و رشد نخواهد كرد و با مصرف مقدار كافی از مكمل آب پنیر ( WHEY) مقدار كافی از این آمینو ها را می توانید در اختیار بدن قرار دهید . هر چند كه این آمینو ها به صورت مجزا به شكل مكمل وجود دارد.

لیزین : برای تشكیل كارنیتین توسط بدن نیاز می باشد كارنیتین آمینو اسید دیگری است كه نقش مهمی در انتقال اسید های چرب به سلولهای ماهیچه ای ایفا می كند و كمبود این آمینومیتواند تلاشهای شما برای كاهش چربی بدن را كم اثر كند.

آمینو اسیدهای ضروری برای بدنسازان

گلوتامین : در مورد این امینو قبلا یك مبحث را جداگانه اختصاص دادم . در بسیاری از فرایند های متابولیكی و توازن بین آنابولیسم و كاتابولیسم و به عنوان سوخت برای احشاء كبد و كلیه و سیستم ایمنی مورد نیاز است . عموما مصرف 10 گرم گلوتامین ( 5 گرم بلافاصله بعد از تمرین ) در روز نیازهای بدن شما را رفع می كند و گرنه بدن در صورت كمبود به سراغ ذخائر خودش كه عمده آن در عضلات است می رود و در این صورت انتظار نداشته باشید كه عضلاتتان حجیم و پر به نظر برسد.

آلانین : تا اندازه ای شبیه گلوتامین است و در افزایش حجم سلولی نقش مهمی ایفا می كند . هنگامی در باشگاه با وزنه عضله خود را تخریب می كنید تا مجدد رشد كند بدن در یك حالت كاتابولیك قرار گرفته و همین محیط است كه تفاوت تغذیه ای زیادی بین بدنسازان و سایر ورزشكاران ایجاد می كند الانین امینو اسیدی است كه به مقدار زیاد حین تمرین شدید با وزنه و تجزیه بافت عضلانی آزاد می شود.

تورین : بعد از گلوتامین فراوان ترین آمینو اسید موجود در عضلات است و تا حدودی تقلید كننده عمل انسولین و جذب گلوكز و متابولیسم پروتئین ها در عضلات را ارتقا می دهد تمرین شدید و دیگر انواع استرس سطح تورین را در بدن به سرعت كاهش می دهد.

 

آرژنین : بعضی از مطالعات علمی نشان داده كه مصرف آرژنین ترشح هورمون رشد را افزایش می دهد ضمن اینكه تولید ماده شیمیائی نیتریك اكسید كه نقش مهمی در انبساط عروق خونی و دم عضلانی دارد را افزایش می دهد .

آمینو اسیدهای غیر ضروری

كارنیتین : مهمترین آمینو اسید غیر ضروری برای بدنسازان كارنیتین است كه دارای اثر فوق العاده ای بر متابولیسم چربی دارد و می تواند از لیزین تولید شود . همچنین در كاهش چربی خون ( تری گلیسیرید ها ) موثر است .

تیروسین : اثری مخالف تریپتوفان دارد و اثر تحریك كنندگی ( تا حدودی مشابه كافئین و افدرین ) و افزایش انتقال عصبی از مغز به عضله است موجب ایجاد نیروی بیشتر حین تمرین هم می شود در یك كلام افزایش قدرت و هوشیاری در طول روز

گلیسن : یكی دیگر از سه آمینو اسیدی است كه منجر به تشكیل كراتین می شود ( متونین را در بالا ذكر كردم و سومین آن آرژنین است ) بر روی افزایش حجم سلول ( عمدتا از طریق هیدراته ( آبدار) شدن ) تاثیرخوبی دارد .

یكسری آمینوهای غیر ضروری دیگر وجود دارد كه اهمیت زیادی به نسبت موارد بالا ندارد و جهت خلاصه شدن بحث از ذكر آنها اجتناب می كنم

جمع بندی

بازای هر كیلو وزن از 2 تا 3 گرم پروتئین با كیفیت در 5 تا 6 وعده غذائی روزانه استفاده كنید و از مصرف پودر های پروتئین كامل – كه به اعتقاد من Whey  انتخاب خوبی است – و یك مكمل گلوتامین با شكل آزاد در كنار آن مصرف كنید و بعد از مدتی هم باشگاهیهای خود را ازمیزان پیشرفت خود متعجب كنید . فكر می كنم كسانی كه پودر وی را قبلا خریده و مصرف می كنند الان به لیست آمینو های موجود در آن روی قوطی با دید بهتری می توانند نگاه كنن
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به سایت بادی کلاسیک نه وبلاگ من بلکه وبلاگ همه ی ورزشکاران جوان و کاربران عزیز خوش آمد می گویم.
مشخصات شما





آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by zirebaran.org

IranSkin go Up


بک لینک طراحی سایت